Mitä? Miksi? Miten?

“Et pysty kehittämään jalkateriesi lihaksia painoja nostelemalla. Vahvistat niitä oikealla kuntoutusohjelmalla ja oikeanlaisilla jalkineilla.” – Atte Kärnä, fysioterapeutti, Footbicin kehittäjä.

Footbic on jalkateriesi punttisali. Footbic on kuntoutusohjelma joka soveltuu niin kouluikäisille lapsille kuin yli 80 -vuotiaille senioreille.

Miksi jalkateriin kannattaa kiinnittää huomiota?

Viimeisten tutkimusten mukaan jopa yli 60% länsimaisista ihmisistä kärsii jonkin asteisesta jalkaterän heikkoudesta tai virheasennosta. Samoin tutkimuksten mukaan erityisesti suomalaisten lasten jalat ovat todella huonossa kunnossa. Ja suurimmat syyt tähän ovat passivoitunut elämäntapa sekä luonnottomat jalkineet.

Jo historiamme suuret tiedemiehet ovat todenneet, että jalkaterä on insinöörityön suurimpia taidonnäytteitä ja taideteoksia. Me emme voi tiedää kaikkea tämän taideteoksen mystisyydestä.

Sen mitä me tiedämme on, että jalkaterässä on 26 luuta, 33 niveltä, 107 nivelsidettä, 19 lihasta ja jännettä. Ja käytännössä, ehkäpä pahimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että kipu isovarpaassa tai känsä päkiässä voi rikkoa kehosi kineettisen ketjun ja tämä voi muuttaa sinun polvi- ja lonkkanivelen toimintoja ja kuormittumista niin paljon, että alat kokemaan kiputiloja eri puolilla kehoasi, esimerkiksi selässä, polvissa, lonkassa tai jopa päänsärkynä…

Miten jalkaterät saadaan sitten kuntoon?

Jalkaterät tarvitsevat liikettä aivan niin kuin koko kehomme. Muistatko koska olet viimeksi kävellyt paljain jaloin? Tai koska olet viimeksi kävellyt muunlaisella kuin kovalla ja tasaisella pinnalla? Jos jalkaterä ei saa liikettä tai se passivoitetaan liian tiukassa, kantakorotetussa kengässä, jonka pohja ei välitä minkäänlaista impulssia kävelyn tai juoksin aikana on seurauksena edellä esitellyt ongelmat.

Hätä ei kuitenkaan ole tämän näköinen. Olemme kehittäneet Footbic -kuntoutusohjelman, jonka avulla vahvistat niitä pieniä ja heikkoja jalkaterän lihaksia, joiden kuuluisi pitää jalkaterä ryhdissä. Tämä taas mahdollistaa ihmisen kineettisen ketjun optimaalisen toimimisen.

Footbicin lisäksi suosittelemme sinulle myös paljasjalkakenkien käyttöä. Suosikkimme on Vivobarefoot, jonka kenkiä voit käyttää melkeinpä missä tilanteissa vain.

Footbicillä pistetään jalkaterä ja koko keho töihin. Vivobarefoot kengillä taas askellat biomekaanisesti oikein ja vahvistat jalkaterän pieniä lihaksia myös kävellessäsi.

Se mikä meidän kaikkien tulee muistaa on, että ihminen on kävellyt kahdella jalalla n. 2 miljoonaa vuotta ja vajaat 99% tästä ajasta ilman jalkineita. Tämän vuoksi jalkaterämme ovat kehittyneet näin mahtaviksi työkaluiksi. Me emme halua, että heitämme tämän kehitystyön hukkaan vaan nyt aloitamme taistelun jalkateriemme puolesta!